Rouwen

het verwerken van verlies
Vroeg of laat krijgen we te maken met verlies, met rouw

We krijgen allemaal te maken met verlies in ons leven, grotere en kleinere verliezen.
Of het nu het verlies is van een dierbare, je werk, een relatie of vriendschap, je gezondheid of wat dan ook –
al deze verliezen kunnen voor een rouwreactie zorgen.
Net als een kinderwens die komt te vervallen, je kinderen die het huis verlaten, met pensioen gaan.

Verbindingen worden verbroken, leegtes ontstaan.

De emotionele en lichamelijke weerslag

De effecten die het verlies op ons hebben kunnen heel uiteenlopend zijn.

Intens verdriet voelen, verdoofd zijn, schuldgevoelens hebben. Je in de steek gelaten voelen, boosheid.
Ontreddering, somberheid, verslagenheid, onrechtvaardigheid.
Sneller geïrriteerd, afgesloten.
Slaapproblemen, concentratieproblemen, lusteloosheid, veranderde eetlust.
Angst, stress.

Een emotionele rollercoaster wordt het wel eens genoemd.

Het vraagt veel zelf-zorg om een verlies te verwerken.

Probeer goed te eten, te bewegen en te slapen. Zo bouw je meer mentale en emotionele veerkracht op.
Zoek een activiteit die je helpt ontspannen als wandelen, naar muziek luisteren.
Deel je gevoelens en gedachten met mensen die belangrijk voor je zijn.
Laat je meevoeren op het gevoel dat je nu hebt, veroordeel het niet. Voelen doet helen.
Probeer er op te vertrouwen dat er na een slechte dag ook weer een betere komt, denk niet aan de lange termijn.

 

 

Het vinden van een vernieuwd evenwicht

Het vinden van een vernieuwd evenwicht verloopt in 5 stappen volgens psychiater Elisabeth Kübler-Ross.
Elk mens is verschillend in het uitdrukken van zijn emoties.
We doorlopen deze stappen dan ook elk op onze manier, in meer of mindere mate.
Hoe lang we de tijd hiervoor nemen, is ook voor iedereen anders. Neem je tijd.

  • De ontkenning
    Je kan en wil niet geloven dat dit jou overkomt
  • Boosheid, woede
    Waarom overkomt me dit, wie is er schuldig aan?
  • Het gevecht, de onderhandeling
    Hoe maak ik dit ongedaan?
  • Depressie, de diepte
    Je bent zo aangedaan dat je niets anders meer kan.
  • Aanvaarding, acceptatie
    Je begint vrede te nemen met het verlies en ziet mogelijkheden om je leven een andere invulling te geven. 

 

Wanneer zoek je best hulp
Je eigen kracht en de steun van familie, vrienden en lotgenoten kunnen je helpen het verlies te verwerken.
Maar, als je alsmaar verdrietig blijft, en als het voelt alsof het leven geen zin meer heeft zonder die- of datgene wat je verloor, als je vastloopt en niet meer op dreef raakt. Dan kan het passend zijn professionele hulp in te roepen.
Je huisarts, een therapeut of psycholoog helpen je op weg om de patstelling het hoofd te bieden.

We kijken waar jouw proces vastloopt, waar er blokkades zitten. We doorbreken ze stap voor stap, waardoor de volgende fase van de rouwverwerking op de duur wel in zicht komt.  

Een volgende stap in je leven
Hoe somber je situatie op dit ogenblik ook lijkt, er komt vrijwel altijd een moment dat je gevoelens voor rouw verminderen en je weer een nieuwe invulling aan je leven kan geven.
Tijd voor een volgende stap.
Herwerkte teksten van Nicole Schasfoort en Albert Sonneveld

Maradja
Schopdriesweg 23
3520 Zonhoven

BTW: BE 0773.046.547

0468 / 508 409